Ultima oră
Un club important din fotbalul românesc a fost salvat de Primărie. Se vor vira peste 6 milioane de lei, iar jucătorii vor primi 3 salarii restante Un club important din fotbalul românesc a fost salvat de Primărie. Se vor vira peste 6 milioane de lei, iar jucătorii vor primi 3 salarii restante
Naţionala de handbal se reuneşte pentru un stagiu la Bucureşti, în perspectiva CE2026 Naţionala de handbal se reuneşte pentru un stagiu la Bucureşti, în perspectiva CE2026
Nouă ciclişti ai echipei Red Bull-Bora-Hansgrohe au făcut un planor să decoleze. Sportivii au folosit forţa picioarelor Nouă ciclişti ai echipei Red Bull-Bora-Hansgrohe au făcut un planor să decoleze. Sportivii au folosit forţa picioarelor
Începe curăţenia de iarnă! Patru jucători pleacă de la FCSB şi sunt aşteptaţi să semneze cu altă echipă din SuperLiga Începe curăţenia de iarnă! Patru jucători pleacă de la FCSB şi sunt aşteptaţi să semneze cu altă echipă din SuperLiga
Investiţia surprinzătoare a lui Paul Pogba într-o echipă de curse de cămile din Arabia Saudită Investiţia surprinzătoare a lui Paul Pogba într-o echipă de curse de cămile din Arabia Saudită
Un oficial al NHL ridică problema retragerii jucătorilor de top dacă vor considera că arena olimpică nu este sigură Un oficial al NHL ridică problema retragerii jucătorilor de top dacă vor considera că arena olimpică nu este sigură

Consecinţe mai puţin ştiute referitoare la utilizare anvelopelor de vară pe timp rece

Special Publicat de Daian Cutu pe 19 aug 2025
mail-share icon Email

Toate materialele sunt supuse legilor fizicii şi suferă modificări în funcţie de temperatură, acesta fiind un proces natural. Spre exemplu, apa la temperaturi sub zero grade, îngheaţă - un fenomen bine cunoscut. Similar, cauciucul, atunci când expus la temperaturi scăzute, îşi pierde elasticitatea, devenind mai rigid în timpul iernii şi mai moale în timpul verii. Chiar dacă temperaturile foarte scăzute, de sub -20 de grade Celsius, nu sunt frecvente în România, anvelopele îşi pot pierde din proprietăţi fără a atinge astfel de valori extreme.

 

 

//i0.1616.ro/media/581/3142/38224/22136613/1/1755532019-yeku.jpg

 

Prin răcirea accentuată a cauciucului din compoziţie, anvelopele devine mai rigide. Scăderea gradului de elasticitate rareori poate fi sesizată, datorită suspensiilor care absorb o parte din impactul trecerii peste denivelări. Pe asfalt uscat şi la viteze scăzute, diferenţele în aderenţă pot fi neobservabile în situaţii normale. Totuşi, schimbările există, deşi devin evidente doar în condiţii limită, pe care nu dorim să le experimentaţi. Iată de ce trebuie să ştiţi consecinţele utilizării anvelopelor de vară pe timpuri friguroase, chiar dacă afară este soare şi rulaţi pe asfalt uscat.

În timpul frigului, anvelopele de vară se rigidizează, reducând suprafaţa de contact şi coeficientul de frecare. Imaginaţi-vă că rulaţi cu roţi de plastic asemănătoare celor de maşinile de jucărie, în loc de anvelope din cauciuc. Diferenţa ar fi considerabilă, dat fiind că maşina dumneavoastră cântăreşte peste o tonă şi jumătate şi se deplasează cu viteze semnificative. Suprafaţa de contact redusă şi coeficientul de frecare scăzut afectează considerabil aderenţa la temperaturi sub 15 grade Celsius.

La temperaturi mai ridicate şi în condiţii ideale cu asfalt curat şi uscat, o anvelopă de vară poate opri maşina de la 100 km/h în aproximativ 36 de metri. Această distanţă creşte la peste 40 de metri la temperaturi sub 7 grade Celsius. Diferenţa de patru metri poate reprezenta lăţimea unei treceri de pietoni sau poate face diferenţa între a evita un obstacol sau a intra în coliziune cu acesta. Pe viraje, comportamentul maşinii se schimbă din cauza scăderii aderenţei, putând afecta modul în care abordaţi anumite curbe chiar şi la viteze pe care le consideraţi sigure. Nu mai punem la socoteală că pot apărea diferenţe de aderenţă între puntea faţă şi cea spate, fapt care va afecta în mod neplăcut comportamentul rutier. Această diferenţă poate apărea din cauza faptului că pneurile de pe faţă se pot încălzi mai mult, iar cele de pe spate mai puţin. În consecinţă, cele de pe faţă vor avea o elasticitate şi, implicit, o aderenţă mai bună, iar cele de pe spate vor rămâne mai reci şi, implicit, vor fi mai dure.

O altă consecinţă a rigidităţii anvelopei este uzura acesteia. Blocurile de cauciuc devin mai rigide, generând fisuri care, în timp, duc la desprinderea bucăţilor din profil. O fisură suficient de mare poate duce la desprinderea unei bucăţi de 20 de grame, făcând anvelopa inutilizabilă din cauza dezechilibrării acesteia. Schimbarea doar a unui pneu nu este o opţiune, astfel că economisirea amânând schimbarea anvelopelor de vară cu cele de iarnă nu este o soluţie eficientă.

Deşi legea prevede folosirea anvelopelor de iarnă doar în condiţii meteo specifice, siguranţa dvs. ar trebui să primeze în faţa cerinţelor legale. Această măsură este crucială pentru siguranţa dvs. şi a celor din jurul dvs. Nu ar trebui să privim siguranţa rutieră ca pe o opţiune, ci ca pe o responsabilitate esenţială în pregătirea pentru conducere. Fără anvelope adecvate, riscaţi să nu vă puteţi controla maşina în condiţii critice, iar intervenţia sistemelor de siguranţă poate să fie întârziată. În plus, nici nu mai contează ce sisteme de tracţiune sau de frânare are maşina atâta timp cât anvelopa pe care se bazează acestea nu mai oferă aderenţa corespunzătoare.

E important să ne amintim că absenţa carburantului poate împiedica plecarea de la locul de parcare, dar lipsa anvelopelor corespunzătoare ar putea să ne împiedice să ne oprim. Siguranţa pe drumuri este o prioritate care nu ar trebui niciodată să fie ignorată.

Articol susţinut de anvelope.ro

 

mail-share icon Email
viewscnt

Ultimele Videouri

Special

Ultimele articole Toate articolele