Ultima oră
VIDEO | Borussia Dortmund - PSG 1-0. Nemţii iau prima opţiune pentru calificarea în finala Ligii Campionilor VIDEO | Borussia Dortmund - PSG 1-0. Nemţii iau prima opţiune pentru calificarea în finala Ligii Campionilor
Victor Piţurcă, deloc impresionat de Florinel Coman. ”Este invizibil! Dispare mult din joc!” Victor Piţurcă, deloc impresionat de Florinel Coman. ”Este invizibil! Dispare mult din joc!”
”M-am decis să nu mai susţin echipa”. Un club din Liga 2 rămâne fără finanţator ”M-am decis să nu mai susţin echipa”. Un club din Liga 2 rămâne fără finanţator
"Au început negocierile cu agentul lui”. Clubul care face tot posibilul să îl aibă pe Risto Radunovic "Au început negocierile cu agentul lui”. Clubul care face tot posibilul să îl aibă pe Risto Radunovic
S-a aflat motivul pentru care Jannik Sinner s-a retras de la Madrid Open S-a aflat motivul pentru care Jannik Sinner s-a retras de la Madrid Open
Dennis Man şi Valentin Mihăilă au pus umărul la revenirea Parmei în Serie A! Dennis Man şi Valentin Mihăilă au pus umărul la revenirea Parmei în Serie A!

Importanţa anvelopelor de iarnă când nu este zăpadă pe drumuri

Special Publicat de Daian Cutu pe 7 feb 2024
mail-share icon Email

//i0.1616.ro/media/581/3142/38224/21485398/3/aaa0681.jpg

Chiar dacă multă lume consideră că anvelopele de iarnă sunt utile doar atunci când zăpada şi gheaţa îşi fac apariţia pe drumuri, situaţia nu este deloc aşa. Cauciucurile dedicate sezonului rece sunt extrem de utile chiar şi când avem de-a face cu temperaturi scăzute, chiar dacă acestea sunt pozitive. Ele se dovedesc mai eficiente în primul rând din punctul de vedere al siguranţei rutiere, dar şi din punctul de vedere al anduranţei.

Anvelopele de iarnă sunt special concepute pentru a funcţiona la temperaturi scăzute, sub 7 grade Celsius. Ele sunt făcute dintr-un cauciuc care rămâne mai moale şi mai aderent la temperaturi scăzute decât anvelopele tip all-season sau cele de vară. Această calitate se poate traduce printr-o aderenţă mai mare pe drumuri uscate şi reci. Chiar şi în absenţa zăpezii, temperaturile scăzute duc la rigidizarea anvelopelor de vară care nu au acest compus ce menţine elasticitatea pneurilor de iarnă. Cele tip all-season, chiar dacă nu sunt la fel de influenţate de temperatură, sunt aproximativ la fel de eficiente atâta timp cât este asfaltul perfect uscat.

Anvelopele de iarnă sunt proiectate să ofere control şi manevrabilitate superioare în condiţii de frig şi umezeală, cum ar fi zăpada, mâzga sau şoseaua udă. În aceste condiţii, umiditatea poate crea suprafeţe alunecoase şi cu aderenţă variabilă, care sunt cele mai periculoase pentru ţinuta de drum a maşinilor. Profilul anvelopelor de iarnă este construit cu caneluri şi blocuri de aderenţă crestate care ajută la evacuarea apei şi, prin urmare, previn acvaplanarea. În consecinţă, acestea o oferă o bună stabilitate pe viraje şi frânare, contribuind din plin la siguranţa rutieră în condiţii de temperaturi scăzute.

Primul şi poate cel mai important avantaj este vizibil la frânare. Distanţa de frânare a maşinilor este afectată de suprafaţa de contact a pneurilor şi coeficientul de aderenţă. Indiferent dacă folosiţi o anvelopă de vară, all-season, sau de iarnă, acestea vor avea aceeaşi suprafaţă de contact cu solul. Prin urmare, marea diferenţă o va face coeficientul de aderenţă. Cu cât acesta este mai mare, cu atât distanţele de frânare vor fi mai scurte. În cazul în care cauciucul din compoziţia anvelopelor este mai rigid, coeficientul de aderenţă scade considerabil. În consecinţă, distanţele de frânare vor fi mai lungi la anvelopele care nu sunt făcute cu compuşi care să menţină elasticitatea acestora la temperaturi scăzute, de sub 7 grade Celsius.

În perioada toamnei, şoferii se confruntă cu o dilemă referitoare dacă să-şi schimbe sau nu anvelopele de vară cu cele de iarnă. În aceste perioade se constată şi variaţii mari de temperaturi. Astfel, uneori, seara şi dimineaţa avem sub 10 grade în termometre, iar la orele amiezii se pot înregistra şi temperaturi peste 20 de grade Celsius. Rularea cu anvelope de iarnă peste 20 de grade este dăunătoare acestora pentru că le creşte uzura, iar rularea cu cele de vară sub 10 grade este periculoasă pentru că scade aderenţa. Aici deciziile le poate lua fiecare şofer în parte, luând în considerare cât timp şi ce distanţe rulează în funcţie de temperaturi. Unii preferă să treacă direct la anvelopele de iarnă pentru a nu-şi mai face griji până în primăvară, iar ceilalţi preferă să mai rămână un timp în echiparea de vară. Totuşi trebuie luat în considerare şi factorul precipitaţiilor. Astfel, atunci când temperaturile sunt între 2 şi 10 grade, apa rece va întări mult mai rapid anvelopele de vară şi le va face să-şi piardă din calităţi, iar cele de iarnă şi le vor păstra chiar şi până la 17 grade Celsius.

//i0.1616.ro/media/581/3142/38224/21485398/2/car-3.jpg

Unii preferă să amâne schimbare pneurilor de vară cu cele de iarnă pentru a creşte anduranţa acestora din urmă, care se uzează excesiv pe timp călduros. Totuşi nici utilizarea anvelopelor de vară nu le va face acestora bine pentru că, din cauza rigidizării lor, vor apărea rupturi în blocurile de cauciuc ce compun pneul.

//i0.1616.ro/media/581/3142/38224/21485398/2/car-3.jpg

În concluzie, anvelopele de iarnă sunt o investiţie importantă pentru siguranţa dumneavoastră pe drumurile reci, chiar dacă nu există zăpadă sau gheaţă. Ele oferă aderenţă, control şi manevrabilitate îmbunătăţite în condiţii reci şi umede, contribuind la reducerea riscului de accidente. Deci, indiferent de condiţiile meteorologice, nu subestimaţi importanţa anvelopelor de iarnă în timpul iernii. Este o alegere responsabilă pentru siguranţa dumneavoastră şi a celor din jur.

Material susţinut de Anvelope.ro

 

 

mail-share icon Email
viewscnt

Ultimele Videouri

Special

Ultimele articole Toate articolele